FRÅGOR & SVAR

Underhåll och renovering


Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, HLU

Det finns en plan för varje lägenhet om när saker ska bytas ut eller renoveras. Efter en viss bestämd tid har du som hyresgäst rätt att få till exempel en ny spis eller nya tapeter utan kostnad. Det underhållet kallas för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, HLU, och innebär att du som hyresgäst har möjlighet att påverka hur din lägenhet ska se ut. Till exempel får du välja tapeter, golvmattor och färg på dina köksluckor när det är dags att renovera.

Badrum, förråd och klädkammare ingår inte i HLU utan renoveras vid behov. Kontakta någon av våra förvaltare om du har frågor.

Beställa eller skjuta upp underhållet

Varje år får du information om underhållet i din lägenhet. Där ser du när saker senast åtgärdades i din lägenhet och när det är planerat att göras nästa gång.

Du väljer sedan om du vill få det underhåll som är aktuellt för din lägenhet eller om du vill skjuta upp det. Väljer du att skjuta upp underhållet, när det egentligen är tid för det, får du en rabatt som dras från din hyra i januari efterföljande år. Du måste ha bott i lägenheten i minst sex månader och bo kvar vid årsskiftet för att kunna få rabatten.

Om du vill få ett visst underhåll gjort tidigare än planerat kan du betala en engångskostnad för det. Kostnaden står på blanketten och baseras på hur många år det är kvar till det planerade underhållet.

Får jag tapetsera i lägenheten?

Det är tillåtet att tapetsera själv i lägenheten, men det måste vara fackmannamässigt utfört. Försök att hålla dig till färger och mönster som inte är allt för udda, eftersom det annars kan innebära att du måste göra om det innan du flyttar. Är arbetet slarvigt eller oförsiktig utfört kan du bli skyldig att betala för att återställa det när du flyttar.

Har du frågor kan du kontakta någon av våra förvaltare.